Blog



Koniec sedenia ako ho poznáme

  •  
 
  •  
  • Pracovný priestor z 3D tvarov, odvážny office koncept

  • Koniec sedenia ako ho poznáme je experimentálny koncept architektonickej spoločnosti RAAAF so sídlom v Amsterdame. Ide o akúsi križovatku výtvarného umenia, architektúry, filozofie a empirických vied. Pracovný priestor navrhli z rôznych 3D tvarov, ktoré nabádajú ľudí opierať sa, stáť či ležať. Radikálna zmena dizajnu pracovného prostredia, ktorú spoločnosť RAAAF predstavila núti k pohybu a zmenám pracovných pozícií počas celého pracovného dňa.

    Lekárske výskumy v posledných rokoch dokazujú, že sedavé zamestnania a kancelárske priestory navrhnuté prevažne na sedenie má závažný nepriaznivý vplyv na zdravie. Chronické bolesti chrbtice, poškodenie stavcov, kĺbov, kardiovaskulárne ochorenia a v neposlednom rade zlá koncentrácia na prácu.

    Pred 100 rokmi, zamestnanec prešiel v priemere 20 kilometrov denne. Dnes ideme pešo v priemere približne 1 km za deň. Lekári odporúčajú prejsť 10.000 krokov denne, no office pracovníkom sa podarí spraviť v priemere len 2000 až 3000 krokov denne.

    Ronald Rietveld, spoluzakladateľ dizajnovej firmy RAAAF, v interview pre portál Blueprint by CBRE povedal: „Potrebujeme radikálne zmeniť naše prostredie a vyvolať nové vzory správania. Aj preto sme na chvíľu vo svojom experimente zabudli na klasické stoly a stoličky. A toto je skvelý podnet k tomu, aby boli ľudia viac aktívni.“

    Originál článok si môžete prečítať na portáli RAAAF a venoval sa mu aj Peter Matula.


Konvenčné sedenie verzus dynamika

  •  
 
  • Stáť či sedieť pri práci? Čo je zdravšie?

  • Pracovníci spoločnosti PC Sk patria medzi sedavo postihnutých jedincov ako väčšina z nás. Rozhodli sa otestovať zdravšie ergonomické pracovisko, po anglicky označovaného aj ako sit-stand (sed-stoj). Základom takéhoto priestoru je či už mechanicky alebo elektricky polohovateľný stôl, za ktorý sa viete štandardne posadiť, ale v prípade potreby môžete pracovnú dosku zodvihnúť o desiatky centimetrov a pracovať po stojačky alebo opretý o adekvátne navrhnutú stoličku (hovorme tomu polostátie)

    Státie ako také je vždy príjemným osviežením, no tiež, rovnako ako sedenie začne byť po pár desiatkach minút nepríjemné, pretože sa všetka váha prenáša na chodidlá. Preto pracovníci PC SK hľadali riešenie, ktorým by dokázali pokryť obe polohy - sed i polostoj. Po pár dňoch gúglenia im do oka padol dizajnovo podarený, jednoduchý a pritom efektívny kúsok nášho autorizovaného dodávateľa aeris - stolička muvman.

  • Celý článok nájdete na: PC SK


Kŕčové žily a zdravé sedenie

správna cirkulácia krvy, opuchnuté nohy, trombóza, hemoroidy
 
  • Prekladáte si nohu cez nohu?

  • Trápia vás kŕčové žily či iné choroby spôsobené aj nesprávnym sedením?

    Nohu cez nohu som si prekladáme z rôznych príčin. Deti s tým začínajú preto, lebo napodobňujú nás dospelých. Mladé dievčatá a ženy, pretože to vyzerá "sexy", alebo potrebujú niečo skryť napr. nervozitu, strach, nízke sebavedomie, obrana...alebo len preto, lebo chceme čo najlepšie vyzerať. Bez rozdielu pohlavia a veku. Časom sa z toho stáva zlozvyk, bez ktorého už nevieme byť a začínajú sa naše zdravotné problémy.

    Stehenná kosť sa vďaka efektu páky - fyzika, a malých vibrácií z voľne spustenej nohy vysúva z bedrového kĺbu. Keď sa postavíme, napnuté svaly bránia kĺbu aby sa vrátil do normálneho stavu a noha zostane "dlhšia" aj keď si to neuvedomujeme a preto sa nám po postavení ťažšie chodí. Toto nás núti opätovne prekladať nohu cez nohu, pretože potrebujeme odľahčiť bedro. Hľadáme pohodlnejšiu polohu a tým sa nám kosť opäť a opäť vysúva z kĺbovej jamky. Je to taký začarovaný kruh.

    Okrem toho prekladanie nôh bráni správnej cirkulácii krvi, vďaka čomu vznikajú kŕčové žily, opuchy a upchatie ciev. Sedenie v pohybe umožňuje lepšie prekrvenie, v žilách sa nehromadí krv čo zabraňuje vzniku kŕčovým žilám, trombózam, hemoroidom.

    Zlá cirkulácia krvi  môže viesť k poruchám koncentrácie, nepozornosti, či strate energie. Nedostatočné prekrvenie jednotlivých hemisfér spôsobuje bolesti hlavy, závraty, migrény. Nakláňanie sa na jednu stranu, spôsobuje neprirodzené zakrivenie chrbtice, skolióza.

    Vyskúšajte prvú zdravotnú pracovnú stoličku 3 Dee, či swopper, ktoré vám uľahčia pri vašich bolestiach. Ide o aktívne dynamické sedenie odporúčané poprednými ortopédmi zo Slovenska, Nemecka aj Holandska a USA.


Zdravé dynamické sedenie - swopper

zdravé sedenie, aktívne
 
  • Sedieť zdravo - staticky, alebo dynamicky?

  • Každý z nás by chcel sedieť zdravo, ale čo si pod tým slovným spojením "zdravé sedenie" má človek predstaviť? Väčšina lekárov odporúča sedenie na ergonomickej, ale statickej stoličke. Pri klasickej kancelárskej stoličke si nastavíte výšku sedáka a podrúčok. Ak ide o vyššiu triedu, má už tzv. synchromechanizmus, nastavenie hlavovej opierky, posun, hĺbku sedáka, mäkkosť pri dosade  a iné vymoženosti. Akonáhle si však ergonomickú kancelársku stoličku nastavíte, stáva sa statickou a po čase začnete byť stuhnutí.

    Pri dlhšom sedení na swopperi objavíte svaly, o ktorých ste ani netušili, pretože pri behu a jednoduchých gymnastických či kardio cvikoch sa vám "neobjavia". Svaly bedrovej chrbtice začnú pracovať. Ide o skutočné aktívne sedenie, pretože sedenie na swopperi vás núti mať vystretý chrbát, neprekladáte si nohu cez nohu, vďaka čomu krv v žilách riadne cirkuluje a dýchate oveľa hlbšie. Každému z nás vyhovuje niečo iné, swopper je v každom ohľadom stolička podporujúca zdravé sedenie.

    Oplatí sa vyskúšať ho. Veď sedíme všade: v aute, v autobuse, na bicykli, pri raňajkách, v práci, pred TV ..... Sedíme viac, ako je zdravé a aj keď si nájdeme čas na pohyb, relax, fitness, beh, nestačí to, pretože poloha v sede v tomto storočí hrá prim. Či sa nám to páči, alebo nie. Tak prečo neuľaviť chrbtici a podporiť pohyb aj v sede a sedieť skutočne zdravo?